06.10.2025

Як зібрати карбоновий гірський велосипед: покрокова інструкція

Вітаємо! Ви щойно придбали новий карбоновий гірський велосипед і тепер перед вами стоїть завдання правильно його зібрати. Не хвилюйтеся — це простіше, ніж здається! У цій детальній інструкції ми розповімо про кожен етап збірки, необхідні інструменти та важливі нюанси, які допоможуть підготувати ваш байк до першої поїздки.

Необхідні інструменти

Перед початком збірки підготуйте всі необхідні інструменти. Це значно прискорить процес і зробить його комфортнішим.

Мінімальний набір інструментів:

  • Ключ на 15
  • Мультитул
  • Кусачки
  • Насос для вилки
  • Насос для покришок
  • Фрикційна паста
  • Паста для педалей

Додаткові інструменти (для зручності):

  • Динамометричний ключ (для точного затягування болтів)
  • Електровідкрутка (пришвидшує процес)
  • Стійка для велосипеда (не обов'язково, але зручно)
  • Канцелярський ніж (для розпакування)

 Корисна порада

Якщо плануєте подорожувати з велосипедом у майбутньому, збережіть транспортувальну коробку. Відкривайте її обережно, починаючи збоку, щоб не пошкодити.

 Розпакування велосипеда

Відкриття коробки

Існує два способи відкрити коробку:

  • Обережний спосіб: Відкривайте руками збоку, якщо плануєте зберегти коробку для майбутніх транспортувань
  • Швидкий спосіб: Використовуйте канцелярський ніж (відкрийте його на 2-3 см і проведіть вздовж краю коробки)

Огляд комплектації

Обережно дістаньте вміст коробки та перевірте наявність усіх компонентів:

  • Рама з встановленим заднім колесом
  • Переднє колесо
  • Кермо та виніс
  • Маленька коробочка з аксесуарами (світловідбивачі, ексцентрик/вісь, педалі)

 Важлива інформація

У велосипедах вищого рівня замість ексцентрика комплектується вісь, яка вже встановлена на вилку. Педалі можуть не входити в комплект — їх потрібно придбати окремо.

 Увага

Коробку та транспортувальний захист можна утилізувати відразу після збірки — вони не впливають на гарантію велосипеда.

Покрокова збірка велосипеда

1. Кріплення керма до виносу

Почнемо з встановлення керма:

  • Шестигранником або бітою під торкс відкрутіть чотири гвинти на виносі
  • Зверніть увагу на симетричність кришки — встановлюйте верхньою частиною догори (орієнтуйтесь на написи бренду або стрілки)
  • На кермі є спеціальні помітки для правильного центрування
  • Зафіксуйте кермо болтами, затягуючи хрест-навхрест, без надмірного зусилля

 Фрикційна паста для карбону

Використовуйте фрикційну пасту для всіх карбонових деталей: кермо, виніс, або з'єднання алюмінієвого підсідла з карбоновою рамою. Це підвищить надійність кріплення та запобігає прослизанню.

2. Підготовка гідравлічних гальм

До встановлення коліс важливо підготувати гальма:

  • Знайдіть транспортувальну пластмаску між колодками та збережіть її для майбутнього транспортування
  • Ця пластмаска не дозволяє колодкам сходитися при випадковому натисканні ручки

Критично важливо

Поки колесо не встановлене, НЕ натискайте гальмівну ручку! Інакше колодки зійдуться і вам доведеться їх розводити спеціальним інструментом.

3. Налаштування локауту вилки

Локаут — це механізм блокування вилки для їзди по рівній дорозі:

  • Відкрутіть гвинтики на вилці (не до кінця)
  • Просуньте тросик по направляючій
  • Зафіксуйте його гвинтом за допомогою двох шестигранників
  • Перевірте роботу локауту
  • За потреби відрегулюйте натяг тросика аджастером на важелі
  • Обріжте зайвий тросик та зафіксуйте кінцівкою

4. Встановлення переднього колеса

  • Обережно зніміть захист втулки (пильники мають залишитися на втулці!)
  • Вставте колесо у вилку
  • Зафіксуйте за допомогою осі або ексцентрика
  • Вісь закручуйте до упору, без надмірного зусилля

5. Налаштування дискових гальм

Після встановлення коліс необхідно відцентрувати гальмівні каліпери:

Задні гальма:

  • Відпустіть два болти під шестигранник на каліпері (1-2 оберти)
  • Затисніть гальмівну ручку
  • Не відпускаючи ручку, по черзі затягніть болти на каліпері
  • Відпустіть ручку та перевірте роботу гальм

Передні гальма:

  • Повторіть ту саму процедуру для переднього колеса

Не вийшло з першого разу?

Це абсолютно нормально! Налаштування гальм може вимагати кількох спроб. Просто повторіть процедуру ще раз, і у вас обов'язково вийде.

6. Перевірка трансмісії

Переваги трансмісії 1X (з однією зіркою спереду):

  • Немає необхідності налаштовувати передній перемикач
  • Простіша в обслуговуванні
  • Менша вага велосипеда

Задній перемикач зазвичай налаштований з заводу, але точна підстройка не завадить.

7. Фінальне налаштування керма та виносу

  • Виставте кермо перпендикулярно до переднього колеса
  • Затягніть верхній болт на виносі (якір) з зусиллям 1-2 Нм
  • Зафіксуйте виніс двома болтами по черзі з зусиллям 5-6 Нм
  • Відрегулюйте положення гальмівної ручки та монеток за власними вподобаннями

 Правильний кут гальмівної ручки

Обирайте такий кут нахилу, щоб поклавши пальці на ручку, ваша рука не напружувалась. Це ключ до комфортної та безпечної їзди.

8. Встановлення педалей

  • Використовуйте густу змазку або пасту для педалей
  • Педалі закручуються в бік ходу велосипеда
  • Ліва педаль має ліву (зворотну) різьбу!
  • Затягуйте з зусиллям — чим сильніше, тим надійніше

 Налаштування тиску

Тиск у покришках

На кожній покришці вказаний діапазон робочого тиску (від і до). Правильний тиск — запорука комфортної та безпечної їзди.

  • Високий тиск: Велосипед жорсткіший, кращий накат, але менший комфорт
  • Низький тиск: М'якша їзда, краще зчеплення, але вищий ризик проколу

 Tubeless покришки

Робочий тиск у покришках без камери (tubeless) суттєво нижчий, ніж при використанні камери. Зазвичай на 0.5-1 bar менше.

Тиск у повітряній вилці

Тиск у вилці індивідуальний і залежить від ваги райдера, стилю їзди та типу траси. Зазвичай початковий тиск становить 15-20% від ваги райдера у PSI.

 Фінальна перевірка

Протягніть усі різьбові з'єднання:

  • Болти виносу керма
  • Болти кріплення керма
  • Гальмівні каліпери
  • Болти підсідла
  • Педалі
  • Колісні осі або ексцентрики

 Використовуйте динамометричний ключ

Це особливо важливо для карбонових деталей! Надмірне затягування може зірвати різьбу або пошкодити карбон.

Перевірте роботу всіх систем:

  • Гальма (передні та задні)
  • Перемикачі передач
  • Локаут вилки
  • Кермо (не повинно люфтити)
  • Колеса (мають обертатися вільно)

 Налаштування посадки

Правильна посадка на велосипеді — це основа комфорту та ефективності педалювання:

  • Висота сідла: У нижній точці педалювання нога має бути майже прямою (коліно злегка зігнуте на 25-30°)
  • Нахил сідла: Зазвичай паралельно до землі або з невеликим нахилом вперед
  • Вильот сідла: Коліно над віссю педалі, коли шатуни горизонтально

 Обкатка велосипеда

Перші 50-100 км їзди — це період обкатки. Рекомендуємо після перших 2-3 поїздок ще раз перевірити всі кріплення.

 Контрольний чек-лист

  • Всі болти затягнуті з правильним моментом
  • Гальма працюють коректно та не тертяться
  • Перемикач передач чітко переключає на всі зірки
  • Тиск у покришках відповідає вашій вазі
  • Вилка налаштована під вашу вагу
  • Педалі надійно закручені
  • Колеса надійно зафіксовані
  • Кермо не люфтить
  • Сідло встановлене на правильній висоті

 Висновок

Вітаємо! Ви успішно зібрали свій карбоновий гірський велосипед. Пам'ятайте про регулярне обслуговування:

  • Перевіряйте тиск у покришках перед кожною поїздкою
  • Чистіть та змащуйте ланцюг кожні 100-200 км
  • Перевіряйте гальма та перемикачі щотижня
  • Протягуйте всі болти раз на місяць

Бажаємо вам приємних поїздок та незабутніх пригод на вашому новому велосипеді! 

Ми в мережі